The CEO's of the Haga Initiative
Hållbarhet är en självklar del av vår vision och vårt erbjudande. Som arkitekter har vi stor påverkan på projektens utformning vilket i sin tur påverkar klimatavtrycket. Vi har både ansvar och utrymme att driva mot en hållbar utveckling och vi vill bidra till förändring i hela samhället. För att lyckas nå klimatmålen och ställa om till en mer cirkulär ekonomi, krävs att företag och branscher arbetar tillsammans. Hagainitiativet en utmärkt plattform för att kunna inspirera och påverka, både varandra, men även näringslivet och politiken.
Alexandra Hagen
vd, White Aktitekter
Alla har ett stort ansvar att hushålla med världens resurser. Vi på Stena Recycling ser det som vår uppgift att ta tillvara på dessa resurser och verka för långsiktig hållbar tillväxt. Vi är bryggan i den cirkulära omställningen som möjliggör för våra kunder att välja återvunnet material och återanvända produkter för deras behov. Vi tar tillvara på resurserna och gör skillnad genom att förädla materialen och behålla råvarorna i det cirkulära flödet.
Clas Hultqvist
vd, Stena Recycling
Sustainability work has been an important part of our business since the beginning of the 2000s and we are well on our way to achieving a net zero climate footprint from our own production. But in order to have a real effect on the climate impact of meat production, the entire value chain must be covered. Our efforts as a leading player in the industry are crucial for its success and our goal is a net zero climate footprint, from farm to consumer, by the end of 2040. We achieve this through development work and concrete efforts in the industry and within the framework of our "Farm Initiative". We also want to make visible all the benefits that animal production contributes, such as biodiversity and the production of renewable energy.
Lars Appelqvist
Executive Vice President HKScan Sweden
To take responsibility for people and the environment is a given to me and my colleagues. Through the Haga Initiative, we can share experiences and learn from each other, while showing others that it is profitable to be climate responsible.
Anders Fredriksson
vd, Löfbergs
Hållbar affärsutveckling är ett av våra strategiska satsningsområden för att öka vår lönsamhet. Vi ser ett ökat intresse bland våra kunder för hur produktionen av våra produkter har gått till i hela kedjan från jord till bord. Samverkan i hela kedjan är en nyckel för att lyckas. Lantmännen ligger i framkant när det kommer till forskning och utveckling och leder utvecklingen av framtidens jordbruk. Odlingsprogrammet Klimat & Natur är ett viktigt initiativ för att konkretisera hållbarhetsstrategier, nå högt satta klimatmål och gynna den biologiska mångfalden.
Magnus Kagevik
vd och koncernchef, Lantmännen
JM är en av Nordens ledande bostadsutvecklare och har ambitionen att vara branschledande även när det gäller hållbarhet. Vi har satt ett ambitiöst klimatmål. Klimatnytta skapas när vi tar viktiga beslut som att införa klimatförbättrad betong och att det endast är förnybart som ska hamna i tanken. Vi har långt kvar till målet och många fler beslut måste fattas men om vi arbetar tillsammans med och i god dialog med våra leverantörer, våra medarbetare, kommuner, forskare och företag både i och utanför vår egen bransch känner jag mig hoppfull kring att vi kommer lyckas.
Johan Skoglund
vd och koncernchef, JM
Vi utvecklar hållbara affärsmodeller inom fyra områden: ett effektivt energisystem som återvinner energi från samhället, kraftvärme med elproduktion där och när den behövs, cirkulära lösningar som minskar avfallsbehandlingens klimatavtryck samt satsning på teknik för infångning och lagring av koldioxid.
Anders Egelrud
vd, Stockholm Exergi
Folksam has a long tradition of “doing well”, but sustainability is to me more brains than heart. We want to pursue good business that creates value for our owners, the customers, in the long run. In practice, this means we will set high standards for quality and resource efficiency in everything from capital administration and settlement of claims to energy consumption within our own business. This contributes to Folksam’s financial strength.
Ylva Wessén
vd, Folksam
Responsible resource management is a hygiene factor for the entire global Coca-Cola system, just as much when it comes to energy and transport to when it comes to water, ingredients and packaging. It is a part of our business model and a prerequisite for us to maintain our “license to operate” in over 200 countries. In Sweden we have extra focus on the climate issue and we see positive results so far. Cooperation in the Haga Initiative is part of our continued work towards our challenging climate goals, and a way to show the path forward to others.
Sofie Eliasson Morsink
vd, Coca-Cola Europacific Partners Sverige
First and foremost, we have to work with our own business. In this case, it comes down to decreasing energy consumption, making our transports more efficient and reducing food waste.
Klas Balkow
vd och koncernchef, Axfood AB
Vi banker har en viktig roll att spela i klimatomställningen. Både som rådgivare och finansiärer av gröna investeringar, till exempel genom gröna bolån eller energieffektiviseringar. Hållbarhet är kärnan i Swedbanks affärsstrategi! Vi vill tillsammans med andra påverka utvecklingen och bidra till att Sverige och Baltikum ställer om för att uppnå klimatmålet
Jens Henriksson
vd, Swedbank
Preems vision är att leda omställningen till ett hållbart samhälle, och hållbarhetsarbetet har sedan länge varit en integrerad del i vår affärsverksamhet där alla inom företaget är engagerade i omställningen från fossilt till förnybart. Vår omställning möjliggör att utsläppen från transportsektorn kan minska i linje med de uppsatta klimatmålen. Medlemskapet i Hagainitiativet ger oss en stark plattform, att tillsammans med andra ambitiösa företag, visa att näringslivet kan genomföra klimatomställningen på ett ekonomiskt hållbart och konkurrenskraftigt sätt.
Magnus Heimburg
vd, Preem
Become a member
Would you like to become a member of one of the most influential climate networks in the Nordics? The Haga Initiative was established more than ten years ago. We connect sectors and show the business benefits and possibilities of climate action.