I onsdags var jag på frukostseminarium i riksdagen med rubriken ”Hur kan klimatpolitiken bli lönsam för företagen?”. Seminariet arrangerades gemensamt av Hagainitiativet, Företagarna och Miljöpartiet. I grunden var både politiker och näringslivsföreträdare överens om klimatfrågans vikt och engagerade i att vara pådrivande och hitta lösningar. Under seminariet blev det också klart att USA fått en klimatskeptiker till president. Så kontrasten var stor mellan de framåtsyftande diskussioner som vi hade på seminariet och den oro man kan ha för vad presidentvalet i USA kan ha för påverkan på världens klimatarbete.
Miljöminister Karolina Skog upplever att dagens näringsliv är pådrivande i klimatfrågan. Näringslivet behöver verkligen politikernas engagemang för att kunna komma längre i klimatarbetet. Frågan om långsiktighet över mandatperioderna togs upp. Det gäller t. ex. de ekonomiska villkoren för biodrivmedel. Ju mer lönsamt politiska beslut kan göra klimatarbetet desto snabbare kommer det gå i näringslivet. Både innovation och användningen av nya innovationer är beroende av de ekonomiska signalerna. För företagen är det därför positivt med uppgörelser över blockgränsen.
Vi diskuterade också att det kan vara svårt att fatta politiska beslut eftersom de som förlorar på besluten, eller tror sig förlora på besluten, hörs mest i debatten. Därför är det viktigt att företag som vill ha klimatbeslut också är aktiva. Politikerna bör också bidra till en bra dialog med de företag som motsätter sig klimatbeslut. Om dialogen blir av innan positionerna blir för låsta finns det stora möjligheter att modifiera förslag så att de fungerar för företagen och ändå är effektiva när det gäller att minska klimatpåverkan.