Hej Jessica Cederberg Wodmar, hållbarhetscoach, om boken 50 myter om hållbarhet

Vilka är dom två största hållbarhetsmyterna som du stött på?
– Att återvinning är en bluff! Nej, det är en myt. Återvinning gör nytta för klimatet, planeten och fungerar generellt bra, men dagens plaståtervinning är en bluff, där är vi tyvärr fortfarande försökskaniner och både tillverkare och återvinnare behöver öka takten, konsumenterna vill återvinna mer.
Att vi måste sluta flyga! Nej, det stora problemet är inte flygets omfattning idag, utan den takt flyget beräknas öka med och att de fortfarande njuter av stora subventioner som gör det orättvist billigt om man ser till klimatutsläpp. Det saknas ännu så länge stora tekniska lösningar men jag tror ändå branschen tillsammans med beteende och pris på klimatutsläpp kommer lösa denna utmaning.

Hur shoppar man hållbart?
– Jag tycker det är enkelt att shoppa hållbart för jag har tränat mycket. Mina tips på vägen är att det finns inget helt hållbart, men välj det mest hållbara. Välj bara sådant du behöver, och det gäller såväl kläder, prylar, IT-utrusning som mat. Välj det som håller länge, är av naturliga material, är hållbarhetsmärkt och återanvänt, skänk vidare och köp begagnat och använd dina matrester.

Vad oroar dig mest utav alla miljöutmaningar som finns? Och varför?
– Jag tycker att plast och hela den problematiken med mikroplast, utöver nedskräpning, är en stor utmaning. Men att fastna på sugrör och plastpåsar är att missa den stora utmaningen som är mikroplaster. Kläder är den största källan till mikroplaster i vattnet med en andel på 35 procent, men även transporter genom däckslitage står för 28 procent. I början av 2018 införde EU ett förbud mot mikroplaster i kosmetika, som tidigare utgjorde 2 procent av utsläppen. ­Det finns idag ingen kommersiellt fungerande storskalig lösning för minskad mikroplast i vatten. All plast, även biobaserad, blir till slut mikroplast, om den inte återvinns eller används inom energiutvinning. Här behövs många fler insatser från såväl akademi, industri som politiker. Jag tror snart att allmänheten vaknar på riktigt och kräver åtgärder, för vi har inte råd att förgifta vattnet med mikroplast.

Är det konsumenterna som ska rädda miljön?
– Nej! Det är inte konsumenternas ansvar att rädda planeten själva, det är ett delat ansvar mellan oss, företag och politiker. Och vi ska komma ihåg att konsumenterna vill göra hållbara val, det är en stark och kraftigt växande köpstark målgrupp, så de företag som visar att de tar ansvar har allt att tjäna på det.