Seminarium: Medias roll i klimatomställningen – optimisten eller pessimisten?

Datum och Tid: 6 december, 08:00-09:30 (frukost från 07:30)
Plats: Myntkabinettet, Slottsbacken 6, Gamla Stan
Arrangörer: Fossilfritt Sverige och Hagainitiativet
Twitter: #klimatimedia

Hur har medias rapportering kring klimat förändrats de senaste 10 åren? Domedagsnyheter eller goda exempel – vad lockar flest läsare och vad ger bäst effekt för klimatet? Green wash eller green hush – hur påverkar medierapporteringen och granskningen hur näringslivet vill och vågar kommunicera kring klimatet? Frustrationspanelen - vad vill företagen berätta som media inte skriver om?

Medverkande:

  • Anders Egelrud, vd, Stockholm Exergi
  • Åsa Pettersson, head of public affairs and sustainability, Scania
  • Helene Samuelsson, kommunikationschef, Sveaskog
  • Alarik Sandrup, näringspolitisk chef, Lantmännen
  • Erika Bjerström, utrikeskommentator, SVT
  • Björn Wiman, kulturchef, Dagens Nyheter
  • Susanna Baltscheffsky, producent och reporter, Sveriges Radio
  • Victoria Wibeck, professor vid Tema Miljöförändring och Centrum för klimatpolitisk forskning med inriktning mot kommunikationsvetenskap vid Linköpings universitet
  • Olof Gränström, f.d. project manager, Gapminder
  • Moderatorer: Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige, och Nina Ekelund, Hagainitiativet

Se inspelningen från seminariet här

2018-11/bild2.png