Vår organisation

Hagainitiativet är ett företagsnätverk som visar klimatledarskap i näringslivet. Visionen är ett lönsamt näringsliv utan klimatpåverkan. Namnet Hagainitiativet ägs av företagen genom Hagainitiativets ekonomiska förening. I styrelsen för den ekonomiska föreningen ingår företagen som är medlemmar i nätverket. Verksamheten och driften sker i nätverksgruppen Hagainitiativet där alla företagen träffas löpande. Arbete med att ta fram underlag och driva arbetet sker på kansliet, och leds av generalsekreteraren

Bakgrund

Hagainitiativet startades i slutet av år 2010. Nätverket består av Axfood, Coca-Cola Europacific Partners Sverige, Folksam, JM, Lantmännen, Löfbergs, McDonald’s Sverige, Preem, Scan Sverige, Stena Recycling, Swedbank och Övik Energi.

Företag
0
Mdr SEK Omsättning
0
Anställda
0
Mton CO2e utsläppsminskning
0

Vår strategi

Hagainitiativet jobbar efter visionen om ett lönsamt näringsliv utan klimatpåverkan.
Medlemmar i Hagainitiativet agerar för att tillsammans skapa affärsförutsättningar för detta. Medlemmar agerar förebilder i klimatfrågan för övriga näringslivet.

Hagainitiativet verkar inom näringslivet och för att tillsammans med politiken förbättra förutsättningarna för klimatarbete.

Våra mål

När Hagainitiativet startade upp i slutet av 2010 enades företagen om ett gemensamt klimatmål om att minska utsläppen med minst 40 procent till 2020 i förhållande till frivilligt basår efter 1990. I Hagainitiativets klimatbokslut redovisar varje företag vilka utsläpp de haft under året, tidigare år samt under det valda basåret och vad de avser göra för att nå dessa mål till 2020.

Bli medlem

Vill ni bli medlem i en av de mest inflytelserika klimatnätverken i Norden? Hagainitiativet har funnits i över tio år. Vi kopplar samman branscher och lyfter affärsnyttan i klimatomställningen.

Åtagande

”Ett lönsamt näringsliv utan klimatpåverkan” är Hagainitiativets vision.

Kontakt