Ulf Wikström: Vill ni sälja mindre energi? Dra den om rödluvan också.

En ljuvlig försommarafton minglade jag till doften av kaprifol och oset från köttet på grillen lovade gott. Den obligatoriska frågan om elräkningen dök upp när gästerna bekantade sig med varandra och blev en bra ingång till en diskussion om energi och miljö. Som oftast hade de som bodde i lägenheter endast en vag uppfattning om vad fjärrvärme är och än mindre visste de att den produceras med 80 % förnybar eller återvunnen energi – som snart blir mer än 90 %. Fjärrvärmesektorn bedriver ett diskret klimatarbete. Så dök en ny fråga upp.

  • Ni är ju som SYSTEMBOLAGET. NI säger att vi ska spara energi. Men det vill ni nog inte, innerst inne! Erkänn! Vad gör ni PÅ RIKTIGT för att minska energiförbrukningen?

Styrkt av den sköna stämningen beslöt jag mig för att vara rak på sak.

  • Som alla företag vill vi gå med vinst. Fortum Värmes avkastning är 7 % vilket inte imponerar på investerare. Vi måste finansiera våra investeringar för ökad hållbarhet med vårt eget resultat. Men först frågan om vårt budskap om energisparande är tomma ord eller verkstad.

Och nu fick jag chansen att berätta att vi förra året utförde 1500 uppdrag hos kunder. Rådgivning, funktionskontroller och energikartläggningar. Att vi varje år anordnar en värmetävling, där bostadsrättsföreningar tävlar om vem som kan minska sin energianvändning mest. Senast deltog 221 föreningar som effektiviserade bort ett värmebehov motsvarande 300 villors årsförbrukning.

En tydlig fråga hängde kvar i den fortfarande ljumma skymningen.

  • Varför gör ni det här hos kunderna? Minskar det inte er vinst? Om jag gick ut med en annonskampanj om att våra kunder borde konsumera mindre av vår vara skulle jag ganska snabbt stå till arbetsmarknadens förfogande…

Det var ju en bra fråga. Hur många branscher lägger pengar på att övertyga sina kunder att konsumera mindre av den produkt man lever på? Hur tänker vi?

Svaret stavas förtroende och hållbar affärsutveckling.

Vi tror inte på att tjäna pengar på energi som kunderna inte behöver. Och eftersom vi har kunskapen som krävs för att hitta energislöseri kan vi också erbjuda hjälp. Att medvetet låta bli vore oetiskt och skulle förmodligen öka kundernas vilja att välja alternativ till fjärrvärme – konkurrensen är stenhård. Genom att hjälpa kunderna att hitta åtgärder som minskar både energi- och effektuttagen minskar deras värmekostnad nästan 1:1 mot energibesparingen, och vi slipper starta våra dyraste och klimatpåverkande anläggningar.

På väg hem i natten kändes det bra att jobba med något som engagerar så många. Kanske hade jag varit lite för mallig över vår historik och våra planer? Vår jakt på framtidens hållbara energi handlar om att det ska löna sig att minska miljöskulden för våra barn och barnbarn. Det är ju svårt att inte ställa upp på det målet men svårt i praktiken. Om jag får det hett om öronen är det för att man tycker att det går för långsamt.

Så rycks jag ur mina tankar av att taxichauffören frågar om mitt jobb.

  • Gasstationen vid Arlanda! Den är fortfarande bäst men när blir det mer biogas i ledningarna?
  • Där är det redan mycket biogas, alltid minst 70 %. Och mer kommer! Vi är på gång med ny biogasproduktion.

Överallt finns den där, frågan om energi och miljö.

About us