Hagainitiativet har intervjuat Preems vd Magnus Heimburg med anledning av att företaget dragit tillbaka sin ansökan om ett utbyggt preemraff i Lysekil.
Varför drog ni tillbaka miljötillståndsansökan i Lysekil?
– Preem är mitt uppe i ett ambitiöst omställningsarbete för att ställa om vÃ¥ra raffinaderier till en mer hÃ¥llbar produktion. De kommande Ã¥ren planerar vi ett stort antal investeringar vid raffinaderierna, men förändringar i omvärlden har satt press pÃ¥ hela raffinaderiindustrin, inklusive Preem, vilket för oss inneburit att vi behövt prioritera bland investeringsprojekten, sÃ¥ att vi kan lägga fokus pÃ¥ de projekt som är mest lönsamma pÃ¥ kort och lÃ¥ng sikt. När vi gjorde en sammanvägning av Lysekilsprojektets lönsamhet och tekniska genomförbarhet kunde vi konstatera att det fanns andra utvecklingsprojekt som helt enkelt var mer attraktiva och viktigare att prioritera.
Vilka styrmedel i Sverige har varit viktiga för ert beslut?
– Beslutet att stänga projektet är först och främst kommersiellt motiverat. Utvecklingen pÃ¥ den globala drivmedelsmarkanden, med lägre efterfrÃ¥gan, förändrade priser pÃ¥ rÃ¥varor och produkter, har kastat om förutsättningarna för att genomföra den typ av projekt som vi planerade i Lysekil. Men när vi gjorde omprioriteringen bland vÃ¥ra utvecklingsprojekt visade det sig att de projekt som tydligast driver mot ökad produktion av förnybara drivmedel ocksÃ¥ är de mest lönsamma pÃ¥ kort och lÃ¥ng sikt, vilket beror pÃ¥ ökad efterfrÃ¥gan pÃ¥ förnybart tack vare reduktionsplikten i Sverige, men även liknande styrmedel i andra länder. Dessutom ser vi ett ökat intresse i att finansiera utbyggd biodrivmedelsproduktion, vilket förbättrat investeringsklimatet.
Vilka beslut vill du se i EU för att klimatomställningen ska påskyndas?
– Eftersom klimatfrÃ¥gan är global är det viktigt att klimatpolitiken i sÃ¥ stor utsträckning som möjligt sker pÃ¥ internationell nivÃ¥, och här är EU den viktigaste arenan. Detta är särskilt viktigt för de företag som verkar pÃ¥ en internationell marknad, där det av konkurrensskäl är avgörande att företag i en bransch har samma spelregler. Preem är mycket positiva till EU:s utsläppshandelssystem som minskar utsläppen pÃ¥ ett sätt som inte snedvrider konkurrensen. Genom att stärka systemet kan vi nÃ¥ klimatmÃ¥len samtidigt som vi upprätthÃ¥ller en rättvis konkurrens och främjar investeringar. Därtill är vi positiva till EU-gemensamma regelverk som pÃ¥skyndar inblandningen av förnybara drivmedel bÃ¥de för vägtransporter och flyg.
Vad är Preems största bidrag till klimatomställningen?
– Idag rullar cirka 5 miljoner fordon pÃ¥ Sveriges vägar som alla kräver flytande drivmedel. Utsläppen frÃ¥n dessa fordon är starkt bidragande till att transportsektorn stÃ¥r för en tredjedel av alla klimatutsläpp i Sverige. Vi kan minska transportutsläppen pÃ¥ tvÃ¥ sätt: antingen slutar vi att transportera oss, eller sÃ¥ ställer vi om till hÃ¥llbara transporter. För oss är alternativ tvÃ¥ det enda rätta om vi vill bibehÃ¥lla social och ekonomisk hÃ¥llbarhet. Preem är Sveriges i särklass största drivmedelsproducent, med 80 procent av raffinaderikapaciteten. Genom att öka fÃ¥r förnybara produktion till 5 miljoner kubikmeter senast Ã¥r 2030 sÃ¥ bidrar vi till att minska transportsektorns utsläpp med drygt 12 miljoner ton, vilket motsvarar 20 procent av Sveriges totala utsläpp.
Vad gör du själv för att bidra med minskade utsläpp?
– En viktig anledning till att jag valde att Ã¥tervända till Preem, och axla rollen som VD, är att Preem just nu genomför ett enormt viktigt omställningsarbete med potentialen att minska Sveriges totala klimatutsläpp med 20 procent, redan till Ã¥r 2030. I rollen som VD fÃ¥r jag chansen att driva det kanske viktigaste omställningsarbetet inom svensk industri, vilket sÃ¥klart blir mitt främsta avtryck i omställningen. Privat försöker jag tänka stort och smÃ¥tt. Klimatkompensation vid användande av flyg samt aktiv källsortering är en del. Vi bor pÃ¥ hästgÃ¥rd och här försöker vi ocksÃ¥ tänka klimatsmart alltifrÃ¥n hur vi använder vatten till användandet av gödsel samt närproducerat foder.
"Preem är Sveriges i särklass största drivmedelsproducent, med 80 procent av raffinaderikapaciteten. Genom att öka vår förnybara produktion till 5 miljoner kubikmeter senast år 2030 så bidrar vi till att minska transportsektorns utsläpp med drygt 12 miljoner ton, vilket motsvarar 20 procent av Sveriges totala utsläpp."