Almedalen tisdag: Hur kan näringslivet bidra till hållbar konsumtion?

På tisdagen under Almedalsveckan 2016 hade Hagainitiativet ett seminarium om hållbar konsumtion. Svenska produktionsutsläpp har minskat men konsumtionsutsläppen fortsätter öka. Hur hanterar företagen importens klimatpåverkan? Kan företagen driva konsumenterna att handla mer hållbart? På vilket sätt kan delningsekonomin och den cirkulära ekonomin bidra till att minska konsumtionsutsläppen?

Seminariet inleddes med att Preems vd Petter Holland mottog Svanens certifikat för Preem Evolution Diesel – världens första flytande Svanen-märkta drivmedel – förnybart och utan palmolja. Bland deltagarna fanns en fantastisk kunnig panel från forskning, politik näringsliv och miljöorganisation. Här kommer en sammanfattning bilder och och citat från seminariet i Länsstyrelsens trädgård.

Hur ser hållbar konsumtion ut?

  • Eva Alfredsson, Tillväxtanalys: Vi måste minska materiell konsumtion men inte funktionen eller kvaliteten. Att gå mot det cirkulära är avgörande för att nå hållbar konsumtion.
  • Annika Carlsson Kanyama, KTH: 25 procent av utsläppen kommer från livsmedelsproduktion och 75 procent av dem från animalier. Vi behöver minska på köttkonsumtionen – företagen har ansvar.
  • Eva Alfredsson, Tillväxtanalys: Vi behöver gå från att äta mängder av icke kvalitativt kött till att äta mindre, men mer kvalitativt kött.

Hur kan konsumenterna påverka företagen i rätt riktning?

  • Jakob König, Sveriges konsumenter: Det är en djungel för konsumenterna att navigera i vid hållbara val av produkter. Det är därför viktigt med oberoende konsumentmärkningar för att hjälpa konsumenterna att bidra till en hållbar konsumtion.

Hur kan näringslivet bidra till hållbar konsumtion?

  • Anders Strålman, Axfood: Idag är väl de flesta av oss flexitarianer? Idag säljer vår korv med lägre andel kötthalt. Men en tredjedel av all mat slängs också idag, konsumtionsvanor måste ändras. Vi måste också se till att förpackningar är rätt utformade för att återvinnas.

Hur kan näringslivet bidra till hållbar konsumtion?

  • Pierre Decroix, Coca-Cola European Partner: Hållbar konsumtion är både klimat och hälsa för Coca-Cola. Till 2020 ska mängden kalorier minskas med en femtedel. Vi har ansvar för att informera våra kunder och att vara transparenta. Nudging ett sätt att få konsumenter göra hållbara val.

Hur kan näringslivet bidra till hållbar konsumtion?

  • Jan Kilström, Green Cargo: Vi kanske är bra på mycket i Sverige men inte transporter. Endast 3 procent av transporter går på järnväg.

Hur kan näringslivet bidra till hållbar konsumtion?

  • Lars Andersson, AkzoNobel: Förr var det vi som låg på men nu känner vi ett större tryck från konsumenterna. Är man intresserad av miljöfrågor ska man jobba inom kemiindustrin, där kan man göra skillnad på riktigt. Vår hållbara framtid skapas med kemi.

Hur kan näringslivet bidra till hållbar konsumtion?

  • Jonas Carlehed, IKEA: Cirkulär ekonomi är den stora frågan för IKEA. Vi behöver använda återvunnet material och öka varors livslängd.
    Panelsamtal om hållbar konsumtion
  • Svante Axelsson, Naturskyddsföreningen: Vi måste få konsumenter att längta efter det hållbara samhället. Snart kommer det vara töntigt och ute att äga prylar! Den cirkulera ekonomin och delningsekonomin är här.
  • Åsa Westlund, riksdagsledamot (S): Det finns stora utmaningar med utsläpp från bl.a. köttet och flyget – politiken har ansvar för att snabba på en förändring.
  • Annika Carlsson Kanyama, KTH: Näringslivet ansvarar för att erbjuda bra alternativ och göra det lättare att välja rätt. Bort med det dåliga!
  • Eva Alfredsson, Tillväxtanalys: Tydliga skallkrav, dialog och samarbete mellan aktörer viktigt för att få till förändring. Näringslivet kan bidra genom att driva på för tuffare krav. Sedan gynnas de med bäst kvalitativa produkter. Alla bär ansvar!