Sitter på tåget mellan Göteborg och Stockholm och läser i SVD om hur världens oljeindustri under fem år, mellan 2006 – 2010, investerade 2090 miljarder dollar i att leta efter och producera mer fossil energi. Summan är svindlande speciellt när man sätter den i relation till hur mycket artikeln uppger att bolagen investerar i förnybar energi. I jämförelse endast fjuttiga 4 miljarder dollar! Det är inte bara djupt oroväckande med tanke på att vi skyndsamt måste ställa om till förnybar energi för att klara klimatutmaningen, det är även en repa i flera av bolagens försök att grönmåla sin fasad.
Men som en påminnelse om att allt är inte nattsvart svischar en vindsnurra förbi tågfönstret. Den tronar upp sig på slätten som en jättelik ent á la Sagan om Ringen. Och visst finns det ljus i tunneln. Under de senast åren har marknaden för förnybar energi fullkomligt exploderat. Det finns inget som tyder på att 2012 blir annorlunda.
Samtidigt som framsteg görs, ska inte motståndet mot tillräckliga klimatåtgärder underskattas. Fortfarande är stora näringslivsorganisationer som BusinessEurope och Svenskt Näringsliv aktiva motståndare mot ytterligare sänkningar av utsläppen av växthusgaser inom EU. I andra länder motverkar stora företag som Shell, BASF och Koch Industries en progressiv klimatpolitik. Nej sanningen är att allt inte går som tåget.
Lyckligtvis finns det undantag. Fler och fler företag inser vikten av få ned utsläppen både för att det är det enda riktiga med tanke på vår miljö och alla de människor som kommer drabbas hårt om vi låter uppvärmningen nå för höga höjder, men också för de har förstått att det är bra för affärerna. En del företag kan redan idag göra vinster medan andra klarar av att ha ett längre perspektiv och se bortom nästa kvartalsrapport. Otaliga studier visar också att en omställning till förnybar energi inte bara får ned våra utsläpp, utan även skapar nya arbetstillfällen. Enligt EU-kommissionen kommer 1,5 miljoner jobb skapas till 2020.
Men vilken roll kan då dessa positiva företagsexempel spela? Förutom att få ned utsläppen i sin egen verksamhet och se till att rikta investeringar mot hållbara teknologier, blir det allt viktigare att de tar plats i debatten. Det räcker inte att prata sinsemellan med de redan övertygande. Istället måste de, precis som enterna, som reste sig och tog fighten med den ondskefulle trollkarlen Saruman, också vara beredda att försöka bryta vissa näringslivsorganisationers och företags negativa inflytande över klimatpolitiken. Det kan inte vara acceptabelt att bolag som krampaktig håller fast vid såväl förlegade lösningar som en förlegad omvärldsanalys ska hålla kvar tåget på stationen. Det är dags att fler företag tar plats bland det myller av människor, organisationer och politiker som gör allt vad de kan för att undvika en framtid med katastrofala klimatförändringar. Det är dags att fler företag blir klimatenter av vår tid.