Ulf Wikström: En självklarhet att redovisa klimatavtryck – men det räcker inte

Vi i energibranschen tycker så klart att energi är det roligaste och mest intressanta som finns. Energi är samtidigt en livsnödvändighet. Vi måste ha värme och ljus för att överleva, och globalt sett är det snarast brist på energi som är ett hinder för en mer hållbar utveckling. Eller mer exakt – brist på hållbar energi. Inte så konstigt att det känns stimulerande att gå till jobbet även en regnig måndag.

Jag slogs av en tanke häromdagen, när jag på vägen hem hade handlat mat, lite köksattiraljer, en reservdel till cykeln och några klädesplagg. Efter den initiala nöjdheten över att bockat av inköpslistan lagt sig funderade jag över att jag inte visste särskilt mycket om vilket klimatavtryck min inköpslista orsakat. Några av matvarorna var KRAV-märkta, men det var också allt. Och då slog det mig.

Våra energikunder förväntar sig att vår energi ska vara schysst socialt, förnybar och helt utan klimatpåverkan. Och de förväntar sig dessutom att vi ska mäta våra energiprodukters globala klimatpåverkan ner på minsta decimal och kunna redovisa den redan i januari varje år. Och det tycker vi är roligt och stimulerande! Vi kan inte tänka oss något mer inspirerande uppdrag än att uppfylla denna förväntan.

Genom Hagainitiativet har vi under många år arbetat med att mäta vårt klimatavtryck och varje år redovisar alla vi företag som är med ett utförligt klimatbokslut. Vi inte bara mäter vår klimatpåverkan – vi offentliggör den också! Klimatbokslutet presenterades förra veckan och du kan läsa om alla företagens resultat via länken nedan.

En spaning från min sida är att det är först när konsumenterna så tydligt som i vårt fall förväntar sig att klimatavtrycket och den sociala påverkan ska redovisas på allt de köper som vi kan nå verkliga resultat. Och så ser det tyvärr inte ut idag. Även om vi i energisektorn har stenkoll på vår påverkan på klimat och miljö och redovisar detta för varje kWh som köps, är det svårare för kunden att ta reda på vilken TV som gett minst klimatavtryck vid tillverkningen. Detsamma gäller om hen köper en ny cykel eller en ny baddräkt till sommaren. Däremot kan hen lätt ta reda på vilken TV som förbrukar minst energi vid användningen. Visst, det är utmärkt och bra, men det räcker inte i sammanhanget eftersom vi vet att det totala klimatavtrycket ofta är betydande och ibland till och med som störst vid tillverkning och transporter av varorna. Det typiska klimatavtrycket för en fastighet uppstår ofta minst till hälften av framställning och transport av byggnadsmaterialet och under byggtiden. Men fokus i företagens mål handlar som regel om att minimera förbrukningen av energi när fastigheten väl är byggd.

När vi i energisektorn ställt om så att fjärrvärmen är helt förnybar och med mycket lågt eller till och med negativt klimatavtryck genom koldioxidavskiljning kommer det i första hand att handla om materialval och byggprocess när det gäller det globala klimatavtrycket. Detta är inte en avlägsen utopi – på Stockholm Exergi har vi idag nått nivån att nio och tio kWh är förnybar eller återvunnen energi och siktet är inställt på att ställa om hela leveransen så snart det är möjligt.

Det här är huvudbry inte bara för mig utan något som vi gärna diskuterar med de andra medlemsföretagen i Hagainitiativet. Vi medlemsföretag har gemensamt bestämt oss för att kartera vår klimatpåverkan från ax till limpa – och det gör vi med bravur. Men det finns mer vi kan göra. Medan vi funderar på vad näst vi ska mäta – och hur det ska redovisas för våra kunder – så kan du läsa mer om företagens mål och arbete här.

Fundera gärna på hur den information som Hagaföretagen bjuder på kan hjälpa dig att göra bättre och klimatkloka val och ge oss gärna förslag på hur vi skulle kunna utveckla vår klimatredovisning.

Om oss